piątek, 29 czerwca 2012

БАМ 2012

Wnioski wizowe złożone, bilety załatwione. 20 sierpnia rozpoczynamy podróż na wschód, daleki wschód. Kolejnym celem wyprawy będzie БАМ - Bajkałsko-Amurska Magistrala (ros. Байкало-Амурская магистраль), nieco mniej popularna od Kolei Syberyjskiej linia kolejowa biegnąca ok 680-840 kilometrów na północ od Kolei Transsyberyjskiej i równolegle do niej. Jej długość to 4234 km a my chcemy przejechać do samego jej końca czyli Sowieckej Gawani (ros. Советская Гавань). Oczywiście z przerwami, bo sam przejazd tą linią nam nie wystarczy. Trasa naszej wyprawy wygląda następująco : 

Warszawa-Terespol-Łuniniec-Moskwa-Taksimo-most na rzecze Witim-Kuanda-Syul'ban-Kodar-Nowa Czara-Mururin-Hani-Imangrakan-Jukatil-Lopcza-Tynda-Komsomolsk nad Amurem-Pivan-Otkosnaya-Sowieckaja Gawań. I powrót przez Chabarowsk, Moskwę, Smoleńsk, Witebsk.



Poniżej film z przeraczania mostu na rzecze Witim. Fajna sprawa ;)




Ciekawy most, nie ma co. Połowie sobie tam ryby. A więc naszym celem jest dokumentacja fotograficzna tej fajnej linii, taboru tam jeżdżącego no i kąpiel w Morzu Ochockim. Całą trasę pokonamy pociągiem, dopiero od Chabarowska do Moskwy chcemy skorzystać z samolotu (Kolej Transsyberyjską zrobi się kiedy indziej). Na razie biletów nie mamy, więc jest to sprawa otwarta. Jeżeli będzie taka możliwość (tj. będzie internet),będę się starał wrzucać jakieś relacje. Na chwilę obecną zapraszam na relację z podobnego przejazdu kolegów z Rosji. Ale oni dojechali tylko do Komsomolska. My dotrzemy dalej.




Co też ciekawego jest w tym BAMie ? Właśnie to, że rzadko kto tam jeździ. Wszyscy wybierają Kolej Transyberyjską. A jest to linia o naprawdę ciekawej historii.


Za Wikipedią :


Odcinek z Tajszetu do Bracka został wybudowany w latach 30. XX w. Większość odcinka dalekowschodniego została zbudowana w latach 1944-1946 przez więźniów gułagów, głównie niemieckich i japońskich jeńców wojennych. Uważa się, ze w czasie budowy zmarło ich około 150 000. Po śmierci Stalina w 1953 roku budowa praktycznie ustała na 20 lat. W marcu 1974 roku Leonid Breżniew ogłosił, że budowa BAM jest wielkim wyzwaniem dla Komsomołu.  We wrześniu 1984 roku zostały połączone ze sobą części wschodnia i zachodnia. Zachodnie media nie uczestniczyły w tym historycznym wydarzeniu, aby władze radzieckie nie musiały odpowiadać na niewygodne pytania dotyczące funkcjonalności linii i warunków pracy robotników. W rzeczywistości w tym czasie jedynie jedna trzecia linii w pełni funkcjonowała, a praca przymusowa była szeroko stosowana.  Budowa linii została ukończona w 1991.


Warto również wspomnieć o tym, że jest to najwyżej położona linia kolejowy w państwach dawnego ZSRR.
Na odcinku od Taksimo do Komsomolska kursuje po niej jeden dalekobieżny pociąg pasażerski, więc będziemy podróżować pociągami roboczymi.


Na chwilę obecną to by było na tyle.


P.S Kto mi powie jak skutecznie bronić się przed niedźwiedziami i wilkami, ew. ma sprzedać jakąś broń ? ;)

2 komentarze:

  1. Kajet - ile Cie wyniesie taka podróż ;D?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na razie 1404 zł (wiza + bilety). Do tego noclegi, i bilety powrotne :)

    OdpowiedzUsuń