czwartek, 22 listopada 2012

Байкало-Амурская магистраль (БАМ) 2012 cz. 3

Podróż pociągiem trwała od 23.08 do 27.08.2012, a ponieważ w pociągu dni zlewały się w jeden, to postanowiłem całą podróż opisać w jednej notatce.

24.08.2012 - 27.08.2012


Podróż zleciała bardzo szybko a nasz dzień regulowały postoje oraz posiłki. W szczególności celebrowaliśmy kolację, która stała się przystawką do wieczornej flaszeczki. W skład kolacji wchodziły pomidory, cebula, jajka, chleb, jakaś kiełbaska, wódeczka (kupowana na bieżąco w dworcowych sklepach oraz niezastąpione ogórki kiszone zrobione przez żonę Janka. Wśród niektórych współpasażerów widać było obrzydzenie ogórkami ale jakoś nam to nie przeszkadzało. Co do towarzyszy naszej podróży. Była rodzinka z dziećmi podróżująca do Krasnojarska, była grupa robotników jadących do Jakucka budować mosty pod przyszłą linię kolejową, górnicy jadący do kopalni złota, węgla czy uranu. Młoda Ukrainka jadąca z Mamą gdzieś dalej niż Magadan, która musiała do mamy chodzić do wagonu kupiejnego, bo tam miała miejsce, żołnierze, drwale oraz rodzinka jadąca gdzieś za Jakuck, która przez cały wyjazd radziła nam jak przeżyć w tajdze oraz Sasza(?) Ukrainiec jadący do kopalni złota gdzieś 200 kilometrów od Taksimo. Dzięki jego nieocenionej pomocy udało nam się w Taksimo załatwić kilka ważnych spraw.

Poprzedni dzień zakończyliśmy mała imprezą, więc Kazań przespaliśmy jak małe dzieci. Obudziliśmy się dopiero w Drużininie (ros. Дружинино), stacji położonej tuż pod Jekaterynburgiem/Swierdłowskiem (ros. Екатеринбург/Свердловск). Po raz kolejny dokonano zamiany lokomotyw. Pożegnaliśmy prąd przemienny i wróciliśmy do prądu stałego. 25 minut przerwy poświęciliśmy na uzupełnienie zapasów ;)
24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино). ЧС4Т-693 + ЧС4Т-701
24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино). ВЛ11-551
24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино).ЧС2К-435 z naszym pociągiem
24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино). ЭП2К-121 z pociągiem do Siewierobajkalska
Po odjeździe z Drużinina nie minęła godzinka, a już byliśmy w Jekatierinburgu (ros. Екатеринбург/Свердловск). Jednak nie przeszkodziło to porobić kilku fotek po drodze. Odcinek od Drużinina do Jekatierinburga jest dość ciekawy. Po pierwsze jest strasznie kręty, raz jedziemy  na wschód, raz na północ, potem na południe, a tu nagle na zachód. Początkowo myślałem, że to skutki spożywania lokalnych wyrobów alkoholowych, ale sprawdziłem na mapie i faktycznie tak jest ;) Wot Rosja. Zamiast prosto to jedziemy zawijasami.

24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино).ВЛ60К-2336
24.08.2012 Drużinino (ros. Дружинино) - Rewda (ros.Ревда‎)
24.08.2012 Rewda (ros.Ревда‎). ВЛ11-195
24.08.2012 Rewda (ros.Ревда‎). ТЭМ18Д-053
Po niecałej godzinie klimat zaczął się robić jakby trochę bardziej miejski. A to oznaczało, że zbliżamy się do Jekatierinburga. Pola i lasy zastąpiły chatki oraz drogi. Zaczęły dochodzić kolejne linie towarowe, co przyczyniło się do powstania kolejnych zdjęć.

24.08.2012 Palkino (ros. Палкино). ВЛ11-233
W końcu wjechaliśmy do miasta. Na dzień dobry stacja towarowa wielkości Tarnowskich Gór oraz osiedle kolejowe wielkości połowy Wrocławia. Przejazd przez samą stację zajął dobre 10 minut.

24.08.2012 Jekatierinburg Towarowy (ros. Cвердловск-Сорт). 2ЭС6-108
24.08.2012 Jekatierinburg Towarowy (ros. Cвердловск-Сорт). ВЛ10-1149
24.08.2012 Jekatierinburg Towarowy (ros. Cвердловск-Сорт). ВЛ11-548
Prawdą jest również to, że Rosjanie wożą pociągami dosłownie wszystko. Poniżej kilka pozycji eksportowych, które prawdopodobnie trafiły do Chin/Japonii.
24.08.2012 Jekatierinburg Towarowy (ros. Cвердловск-Сорт).
24.08.2012 Jekatierinburg Towarowy (ros. Cвердловск-Сорт).
Tymczasem dojechaliśmy do Jekatierinburga. No to 1778 kilometrów drogi za nami. Zmian stref czasowych nie odczuliśmy (w porównaniu z Polską było już +4 godziny). Na wjeździe wita nas parowóz Эу701-40 ustawiony jako pomnik.
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros.
Екатеринбург-Пассажирс‎). Parowóz
Эу701-40
26 minut postoju podczas którego w wagonach uzupełniano wodę, wyrzucano śmieci oraz poddano oględzinom cały skład wykorzystaliśmy na maksa. Zaliczyliśmy monopolowy, ja zakupiłem pieczonego kuraka (szkoda, że był zimny) oraz inne wyroby pierwszej potrzeby (fajki, jajka, cebula itp.). Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze czas na fotografowanie. Załapał się nawet autobus ЛиАЗ-5256
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros. Екатеринбург-Пассажирс‎). ЛиАЗ-5256
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros. Екатеринбург-Пассажирс‎). ЧС2-763
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros. Екатеринбург-Пассажирс‎). ЧС2К-435
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros. Екатеринбург-Пассажирс‎). ЭП2К-026
24.08.2012 Jekatierinburg  Pasażerski (ros. Екатеринбург-Пассажирс‎). ЧС2-250
Po zapakowaniu wszystkich pasażerów do pociągu ruszamy dalej. Następny postój za 5 godzin, kiedy to osiągniemy Tiumeń (ros. Тюме́нь). Zaraz po odjeździe zagaduje do mnie starszy Pan, który słysząc język polski poczuł się bardzo swojo. Okazało się, że jego syn gra w Polsce w hokeja. Za nic w świecie nie pamiętam tylko w jakim klubie. Do głowy przychodzi mi Zagłębie Sosnowiec, ale nie ma tam żadnego Rosjanina (swoją drogą jego syn miał otrzymać obywatelstwo Polskie). Dowiadując się gdzie jedziemy puka się w czoło i życzy powodzenia. On jedzie z córkami do Krasnojarska, gdzie mieszka. W Jekatierinburgu ma teściową, która był odwiedzić. Że też mu się chciało tracić dwa dni na dojazd i powrót ;)

Po drodze mijamy stację Szartasz (ros. Шарташ‎), gdzie udaje mi się złapać jeszcze kilka pociągów, dalsze fotografowanie uniemożliwia aura, gdyż zaczyna się robić ciemno.
24.08.2012 Szartasz (ros. Шарташ‎). ВЛ10-201
24.08.2012 Szartasz (ros. Шарташ‎). ВЛ10-426
24.08.2012 Szartasz (ros. Шарташ‎). ТЭМ18ДМ-616
Planowo o godzinie 21:47 czasu moskiewskiego przybywamy do stacji Tiumeń (ros. Тюме́нь). Jest to najstarsze miasto na Syberii założone w 1586 roku na miejscu tatarskiego miasta Czyngis-Tura (Nie ma to jak Wikipedia :P ). Niestety docieramy do niego późnym wieczorem, więc zrobiłem tylko kilka nocnych fotek. Po raz kolejny dochodzi do spotkania naszego pociągu z pociągiem do Siewierobajkalska. Pociągi te przez cały czas jadą łeb w łeb. ЧС2-763 z pociągiem 092И relacji Moskwa Kazańska - Siewierobajkalsk, a ЧС2К-435 z pociągiem 076Э relacji Moskwa Kazańska - Tynda/Neriungri. Elektrowozy te zapewniają obsługę na odcinku od Drużynina aż do Barabińska, czyli przez dobre 1300 kilometrów. Seria ЧС2 produkowana przez Czechosłowackie zakłady Skody w Pilźnie jest już niestety w Rosji na wymarciu. Coraz więcej maszyn jest kasowanych lub przebudowywanych na ЧС2К. Lokomotywy te zgrupowane są obecnie w dwóch dużych lokomotywowniach : Jekaterynburg (Swierdłowsk) oraz Barabińsk.
24.08.2012 Tiumeń (ros. Тюме́нь). ЧС2-763
24.08.2012 Tiumeń (ros. Тюме́нь). ЧС2К-435
24.08.2012 Tiumeń (ros. Тюме́нь). ЧС2-763 oraz ЧС2К-435
Po wyjeździe z Tiumenia kontynuujemy wagonową integrację, a nasze podejrzenie wzbudza fakt, że nikt w naszym wagonie nie spożywa alkoholu, co jak na Rosję jest niewyobrażalne. Dopiero nasz kolega z Ukrainy, jadący z Truskawca do Taksimo do pracy, uświadamia nas, że w pociągach RŻD obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu. A my swoje ! Następny dzień to dwa dłuższe postoje. Jeden w Barabińsku, a drugi w Nowosybirsku.

W Barabińsku (ros. Бара́бинск) meldujemy się zgodnie z planem. Widać, że stacja jest świeżo po remoncie, co dobitnie pokazuje, jak zacofana jest nasza kolej. Na moje oko jesteśmy z 200 lat za Rosjanami ... Czas wolny spędzamy na rozprostowaniu kości i zakupach. Polecam sprzedawane przez babuszki wareniki, czeburieki i ogórki kiszone (choć nie tak dobre jak nasze). Warto też wspomnieć, że miastem partnerskim Barabińska jest Brześć :)
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). Л-1067
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ЧС2-010
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ЧС2К-435
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ЭП2К-088
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ЭП2К-128
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ЭП2К-128
 Po półgodzinnym postoju ruszamy dalej, by za cztery i pół godziny osiągnąć Nowosybirsk. Do tego czasu pogoda zdąży się diametralnie zmienić, i zamiast słońca będziemy mieli deszcz i nisko zawieszone chmury. Swoją drogą przeglądając pogodę przed wyjazdem, cały nasz pobyt na BAMie miał być w takiej pogodzie. Oby się to nie sprawdziło.
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ВЛ10-341
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ВЛ10-341
25.08.2012 Barabińsk (ros. Бара́бинск). ТЭМ18ДМ-579
25.08.2012 Czulimskaja (ros. Чулымская). ВЛ10-703

Nowosybirsk (ros. Новосибирск) uważany jest za nieformalną stolicę Syberii, jest to trzecie co do wielkości miasto w Rosji. Niestety pogoda była fatalna i cały czas lał deszcz. 50 minut postoju spędziliśmy na poszukiwaniu bankomatu oraz sklepów. Udało nam się wyskoczyć tylko na chwilę przed dworzec i na tym poprzestaliśmy bo za bardzo lało. Za sukces należy uznać nabycie lokalnego wyrobu zakładów spirytusowych o dość chwytliwej nazwie медведь. Warto przypomnieć, że cały czas nasi współtowarzysze, zatroskani o nas mówili nam co robić, jak się spotka niedźwiedzia ;)
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). Wagon bagażowy 020 84937
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). Trolejbus Зиу-682Г0A
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-408
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-408
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-410
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-555
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-599
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ТЭМ18ДМ-599
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ЧС2-101
25.08.2012 Nowosybirsk (ros. Новосибирск). ЭП2К-121
Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na kolejny dzień, bo popołudniu mieliśmy dotrzeć do Tajszetu, czyli stacji gdzie zaczyna się BAM. Najpierw jednak przed nami był Krasnojarsk oraz Ilanskij. Noc przeleciała bardzo szybko, Krasnojarsk przespaliśmy, obudziliśmy się dopiero gdzieś koło stacji Ilanskij.
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский)
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский). ВЛ80P-1637
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский). ВЛ80К-607
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский). Od lewej : ВЛ80М-1409, ВЛ80СК-077,
ВЛ85-262, ВЛ80P-1852 oraz ВЛ80P-1529
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский).
Od lewej : ВЛ85-262, ВЛ80P-1852, ВЛ85-167 oraz ВЛ80P-1529
26.08.2012 Ilanskij (ros. Ила́нский). ЭР9П-204
 W końcu po 4466 kilometrach, 70 godzinach dotarliśmy do Tajszetu (ros. Тайшет). To tutaj swój początek ma БАМ. Tajszet jest miastem położonym nad rzeką Biriusą (dorzeczem Angary). Założone w roku 1897 miasto uzyskało prawa miejskie w roku 1938. Pół godziny przerwy w podróży przeznaczamy na zakupy oraz zdjęcia (od czterech dni robimy to samo). Wszędzie szukaliśmy sklepu zaopatrzonego w wodę ognistą, niestety nie znaleźliśmy. 10 minut przed odjazdem wysłaliśmy kolejną ekspedycję tym razem w postaci Janka. Gdy zbliżała się godzina odjazdu Janek nie wracał. Prawie go zostawiliśmy, ale w ostatniej chwili wbiegł na peron z pełnym zaopatrzeniem. Teraz nie pozostało nam nic innego jak cieszyć się tym, że zbliżamy się do celu. Jeszcze tylko 1469 kilometrów i osiągniemy pierwszy punkt wyjazdu - Taksimo.
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). Wagon restauracyjny 096 63840
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). Wszędobylski Lenin
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). Nasz pociąg
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ВЛ80ТК-2016
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ВЛ85-070
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ВЛ85-070
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ВЛ85-178
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ВЛ85-178
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). Pomnik Л-3449
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ТЭМ18Д-016
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ТЭМ18Д-016
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ТЭМ18ДМ-391
26.08.2012 Tajszet (ros. Тайшет). ЭД9Т-0024
W tym miejscu wypadałoby podsumować podróż po sławnej Kolei Transsyberyjskiej. Przejechaliśmy 4466 kilometrów w 3 dni. Szczerze ? Jak dla mnie nic ciekawego. Lasy, wsie, lasy, miasto, wsie, lasy,lasy i przejeżdżające co 5 minut pociągi towarowe. Oczywiście miasta po drodze takie jak Jekatierinburg, Krasnojarsk, Nowosybirsk itp. są warte odwiedzenia, ale jak dla mnie Transsib spadł na ostatnie miejsce w liście rzeczy do zobaczenia. Po przejeździe BAMem mogę nawet powiedzieć, że Rosjanie robią turystów w konia, bo BAM jest sto razy ciekawszy i ładniejszy niż Transsib. No cóż ... Są to moje osobiste przemyślenia. Każdy zrobi jak uważa. Zapomniałbym dodać, że Syberia jak dla mnie zaczyna się dopiero za Bajkałem.

Wyruszyliśmy w dalszą podróż, tego dnia z ciekawych rzeczy czekała nas miejscowość Lena. A jutro Siewierobajkalsk i jezioro Bajkał. Od razu po wjeździe na BAM zmienił się klimat, pojawiły się góry, łuki i zdecydowanie ciekawsze widoki. Było widać masę opuszczonych drewnianych chat (okazało się, że w późniejszym czasie poznamy taką chatkę dość dobrze), od stacji odchodziły bocznice do wszędobylskich tartaków. Tylko pogoda był barowa ...
26.08.2012 Czuna (ros. Чуна). 142 kilometr БАМu
26.08.2012 Czuna (ros. Чуна). ТЭМ18Д-021. 142 kilometr БАМu
26.08.2012 Czuna (ros. Чуна). ЭР9ПК-292. 142 kilometr БАМu
Po czterech godzinach jazdy dojechaliśmy do stacji Wichorewka (ros. Вихоревка), gdzie mieliśmy 25 minut postoju. Razem z Arturem wyskoczyliśmy na szybkie fotki. W końcu udało mi się zobaczyć wagon producenta piwa Baltica. Kto w Polsce wozi piwo pociągami ... A w Rosji to normalka. Już zacząłem obmyślać plan napadu na taki pociąg ;) Swoją drogą ciekawie by to u nas wyglądało. Np. Siemianowice Śląskie, napad na pociąg, skradziono dwie tony węgla i dwadzieścia palet piwa :P
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). 3ЭС5К-290. 269 kilometr БАМu
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). Artur z głową w chmurach ;) 269 kilometr БАМu
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). Kola, nasz przyjaciel z Ukrainy. 269 kilometr БАМu
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). Piwo piwo. 269 kilometr БАМu
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). Parowóz Ем-4249 jako wspomnienie budowniczych BAMa. Na parowozie widnieje napis "Первостроителям БАМа от благодарных потомков". 269 kilometr БАМu
26.08.2012 Wichorewka (ros. Вихоревка). ТЭМ18ДМ-303. 269 kilometr БАМu
Kolejną większą stacją na naszej drodze była Lena (ros. Лена) położona na 720 kilometrze БАМu. Miasto wzięło swoją nazwę od rzeki o tej samej nazwie, która jest jedną z największych rzek Azji i 10 pod względem długości na świecie. Na dworcu kilku pasażerów okupuje dworcowy sklep, psy wygrzebują resztki jedzenia z worków ze śmieciami wyrzuconymi z wagonów, a temperatura o 3 w nocy sięgała -5 stopni. Naszła mnie teraz myśl, jakim trzeba być kretynem, żeby o 3 w nocy przy minusowej temperaturze robić zdjęcia, ale zapomniałem, że w Polsce dopiero kończyły się Wiadomości...
26.08.2012 Lena (ros. Лена) . ВЛ65-001. 720 kilometr БАМu.
Następnego dnia rano budzimy się w Siewierobajkalsku (ros. Северобайкальск). Bajkał osiągnięty, ale my jedziemy dalej ;) Zakupujemy sobie Omule i wareniki, a resztę czasu poświęcamy na zdjęcia. Swoją drogą ciekawy architektonicznie dworzec tam mają. Prawie jak skocznia narciarska. Brakuje tylko Adama Małysza. K-30 ;)
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). 1063 kilometr БАМu
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). 1063 kilometr БАМu
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). 1063 kilometr БАМu
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). 1063 kilometr БАМu
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). ТЭМ2У-7117. 1063 kilometr БАМu
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск). ТЭМ2У-7117. 1063 kilometr БАМu
Po wyjeździe z Sierwierobajkalska naszym oczom ukazał się Bajkał i góry położone dookoła jego brzegów. W wagonie zaszła diametralna zmiana. Oprócz tego, że wszyscy zakupili Omule (ba, niektórzy wzięli ich naprawdę sporo, potem pochowali do toreb termicznych, aby zawieść je do domu), nagle w pociągu zaczęto spożywać alkohol. Tu piwko, tam flaszeczka. Coś nieprawdopodobnego ;) Okazało się, że nasi współpasażerowie cieszyli się, że jeszcze 2 dni i będą w domu. Siewierobajkalsk jest swoistym punktem, który mówi, że już niedaleko do domu. Co do Bajkału - myślę, że zdjęcia lepiej oddadzą panujący tam klimat.
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск) - Suchoj Molokon (ros. Сухой Молокон)
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск) - Suchoj Molokon (ros. Сухой Молокон)
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск) - Suchoj Molokon (ros. Сухой Молокон)
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск) - Suchoj Molokon (ros. Сухой Молокон)
27.08.2012 Siewierobajkalsk (ros. Северобайкальск) - Suchoj Molokon (ros. Сухой Молокон)
Powoli zbliżaliśmy się do końca naszej podróży. Przed nami jeszcze jeden ważny punkt na trasie - Tunel Północnomujski. Ale za nim do niego dojechaliśmy minęliśmy jeszcze kilka ciekawych stacji.
27.08.2012 Towarzysz podróży Janek klepie krzyżówki
27.08.2012 Towarzysz podróży Janek klepie krzyżówki
27.08.2012 Nowy Uojan (ros. Новый Уоян). ВЛ65-003.1242 kilometr БАМu
27.08.2012 Nowy Uojan (ros. Новый Уоян). 1242 kilometr БАМu
Stacja Nowy Uojan (ros. Новый Уоян). Ciekawa stacyjka. Podczas budowy linii, każdy z krajów byłego bloku wschodniego w jakiś sposób pomagał przy budowie. Wiele dworców zostało postawionych przez bratnie narody. Dworzec w Nowym Uojanie wybudowali Litwini. Poniżej lista dworców i kraje :

Azerbejdżan - Angoja (ros. Ангоя) oraz Ulkan (ros. Улькан)
Armenia - Kjuhelbekerskaja (ros. Кюхельбекерскую) oraz Zwiezdnaja (ros. Звездную)
Białoruś - Mujakan (ros. Муякан)
Gruzja - Ikabju (ros. Икабью) oraz Niju (ros. Нию)
Kazachstan - Nowa Czara (ros. Новую Чару)
Łotwa - Taksimo (ros. Таксимо)
Litwa - Nowy Uojan (ros. Новый Уоян)
Mołdawia - Alonku (ros. Алонку)
Turkmenistan - Larba ros. Ларба)
Tadżykistan - Soloni (ros. Солони)
Uzbekistan - Kuanda (ros. Куанду) oraz Leprindo (ros. Леприндо)
Ukraina - Nowy Urgal (ros. Новый Ургал)
Estonia - Kiczeru (ros. Кичеру) oraz duża ilość mijanek

Im dalej na wschód, tym coraz piękniejsze widoczki. Mieliśmy jeszcze jedne postój na stacji Kjuhelbek (ros. Кюхельбек) i przed nami już tylko Tunel Północnomujski i Taksimo.
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек)
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек). 2ЭС5К-006. 1315 kilometr БАМu
27.08.2012 Kjuhelbek (ros. Кюхельбек). 2ЭС5К-014. 1315 kilometr БАМu
Ostatni postój mieliśmy na stacji Okusikan (ros. Окусикан). Miejsce dość ciekawe ze względu na położony tutaj Tunel Północnomujski (ros. Северо-Муйский тоннель). Przebiega on pod Górami Północnomujskimi. Jego długość to 15,343 km co czyni go najdłuższym w Rosji. Pozwala skrócić czas przejazdu pociągów na odcinku Angarakan (ros.Ангаракан) -  Okusikan (ros. Окусикан), do 15 minut (przed wybudowaniem tunelu pociągi jeździły na powierzchni trasą długości 54 km, zajmowało im to 2,5 godziny). Budowę Tunelu Północnomujskiego (ros. Северо-Муйский тоннель) rozpoczęto 26 kwietnia 1978 roku, brało w niej udział i trwała ona 25 lat. Tunel oddano do użytku oddano 5 grudnia 2003 roku.
Mapa pokazująca przebieg Tunelu Północnomujskiego [źródło : http://www.bamts.ru/pro/madepro/severomuisky.php]
27.08.2012 Okusikan (ros. Окусикан). Artur podrywa maszynistę ;) 1370 kilometr БАМu
27.08.2012 Okusikan (ros. Окусикан). 1370 kilometr БАМu
27.08.2012 Okusikan (ros. Окусикан). 1370 kilometr БАМu
Podczas postoju na stacji Okusikan zaobserwowałem ciekawą rzecz. Otóż na czole pociągu jechały cztery wagony bagażowe, w których transportowano żywność i produkty do sklepów. Od Siewierobajkalska do Tyndy pociąg jest jedynym źródłem dostaw do tamtejszych sklepów, gdyż miasta leżące wzdłuż BAMu nie mają dróg łączących ich z cywilizacją. Tzn. droga są, samochody również, ale podróż do Irkucka czy innych większych miast jest nieopłacalna, drogi są w fatalnym stanie i są niebywałą ciekawostką dla żądnych wrażeń podróżników oraz różnych wypraw motocyklowych i samochodowych. Sklepy zaopatrywane są więc w towary poprzez pociągi. Nie będę ukrywał, że znacząco wpływa to na ceny, gdzie za dwu litrową Fantę zapłacimy 11 złotych. Kilogram jabłek to wydatek rzędu 10 złotych itp.
W Okusikanie straciliśmy Artura, który zabrał się na lokomotywie do Taksimo i mógł poznać pracę maszynistów rosyjskich.

W końcu po 5935 kilometrach i 100 godzinach w pociągu dotarliśmy do Taksimo. Po przyjeździe zrobiliśmy jeszcze kilka zdjęć naszego pociągu i udaliśmy się w poszukiwaniu noclegu. Docelowo mieliśmy spać w jakimś hotelu, a na dworcu znajdowały się komnaty za dwukrotnie niższą cene. Zamiast 140 złotych zapłaciliśmy 50 złotych. Dyżurna dworca niezbyt chętnie chciała nam sprzedać miejsca, bo to noclegownia dla oczekujących na pociąg, ale jakoś udało nam się ją przekonać. Przy okazji Kola, nasz przyjaciel z Truskawca pomógł Arturowi i Jankowi zakupić bilety powrotne z Nowej Czary do Moskwy. Ile z tym było problemu ;) Obiło się aż o dyrekcję w Irkucku. Ale końcem końców się udało.
27.08.2012 Taksimo (ros. Таксимо). 2TЭ10M-2466. 1469 kilometr БАМu
27.08.2012 Taksimo (ros. Таксимо). 2ТЭ10У-0285. 1469 kilometr БАМu
27.08.2012 Taksimo (ros. Таксимо). ВЛ65-001 + 2ЭС5К-033. 1469 kilometr БАМu
CDN

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz